کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

چون شوم خاک رهش دامن بیفشاند ز من
ور بگویم دل بگردان، رو بگرداند ز من

پیام های کوتاه
  • ۱۲ فروردين ۹۵ , ۲۳:۵۸
    دنیا

تعادل (1)

شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶ ب.ظ

چند وقتی است (بخوانید یک سال و بدانید خوشحالم که این چالش برایم یکساله شده چون اولاً زود به جواب آن نرسیده ام و ثانیاً با گذشت زمان ابعاد پنهان بیشتری از مسئله برایم آشکار شده.) که به طور جدی با چالش پراکندگی ذهنی و افت به یکباره قدرت تحلیل مواجه شده ام. داستان از آنجایی شروع شد که در زندگی مجبور شدم ازدواج، شغل و آموزش را کنار هم داشته باشم، اما پس از مدتی کاهش راندمان و افت کیفیت خروجی ها تلنگری شد برای طرح این سوال اساسی، از آن جنس سوالاتی که مثل کنه (نوعی حشره، که خاصیت عجیب و مورد نظرم چسب بودن و ول نکردن آدم است) به جان آدم یا حیوان می افتد و آدمیزاد را رها نمیکند. سوال این بود:

در ایجاد تعادل بین ابعاد زندگی عالی نبودم اما چرا حمید و عباس توانسته بودند بین کار، زندگی مشترک و آموزش تعادل برقرار کنند؟

در قدم اول ابتدا مسئله را کوچک کردم و از خودم دوباره پرسیدم که آیا همیشه ناموفق بوده‌ام؟ آیا تاکنون موفقیت و دستاورد قابل قبولی نداشته‌ام؟ با کمی تأمل متوجه شدم که معمولاً موفقیت هایم زمانی رخ داده‌اند که در زندگی تنها با یک مسئله مواجه بوده‌ام یعنی زمانی که تمام توجه و حواسم معطوف به حل و تلاش برای پاسخگویی صحیح به آن بوده، درست مثل افراد زیادی که در کنکور خوب هستند، اما وقتی باید درس و کار و زندگی مشترک داشته باشند نمی توانند، یا مثل افراد زیادی که تنها آموخته اند چطور در دانشگاه واحد درسی اخذ کنند و چطور معدل بالایی داشته باشند اما نیاموخته اند که زندگی فقط یک بعد ندارد، شما موظفید روابط اجتماعی صحیحی برقرار و برای نگهداری آن تلاش کنید، شما باید توانایی شناخت وظایف و مسئولیت هایتان را در بعد حرفه ای و شغلی داشته باشید، فرد لازم است بداند که مثلاً رفتارهای یکسان شما بسته به محل یا اجتماعی که حضور دارید دارای معانی یکسانی نیست و از این دست مثال و مصداق‌ها که با کمی تأمل می‌توانیم برای روشن شدن این بحث که زندگی فقط یک بعد ندارد بیابیم.

بر می‌گردیم سراغ مشکل و مسئله اصلی؛ چطور می‌توان بین مسائل مختلف زندگی تعادل برقرار کرد؟

پاسخ در پست‌های بعدی و در ادامه منتشر خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۳۱
محسن رجب پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">