کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

چون شوم خاک رهش دامن بیفشاند ز من
ور بگویم دل بگردان، رو بگرداند ز من

پیام های کوتاه
  • ۱۲ فروردين ۹۵ , ۲۳:۵۸
    دنیا

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

یکی از عادات بد یا خوبی که یک فرد می‌تواند داشته باشد عمیق شدن در مطالب و رسیدن به کنه مطلب است، مثلاً در مطالعه یک متن به کلمه Host می‌رسیم، در اینترنت سرچ می‌کنیم و نگاه میکنیم این کلمه یعنی چه؟ چند نوع داریم؟ از کجا آمده؟ چه قیمتی دارد؟ چه شرکت‌هایی ارائه دهنده هستند؟ و ...

و کلی سوال دیگر که پیش می‌آید و اگر حواسمان نباشد در عمق چاه فهم خواهیم افتاد و هدف مطالعه را فراموش کرده و سر خط را گم می‌کنیم. باید حواسمان باشد که یک تعادلی بین عمق فهم و هدف اصلی مطالعه را گم نکنیم.

کمی بی ربط: بعد از مطالعه هر پاراگراف برای فهم بهتر، سعی کنید مطلبی را که متوجه شده‌اید برای یک فرد دیگر ارائه دهید حتی اگر آن شخص، خیالی و فرضی است.

۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۴
محسن رجب پور

زندگی منفعلانه چیست؟

به نظرم تسیلم بودن در برابر خواسته دیگران، نداشتن برنامه و نقش بازی کردن در پازل و در جهت اهداف دیگران یعنی انفعال. شخصی که دائم به دنبال راضی کردن دیگران بوده و هدف خود را رضایت اجتماع دور و برش قرار می‌دهد نمونه‌ی بارز انسان منفعل است.

سوال مهم: چرا با اینکه انفعال ناپسند است اما تعداد بسیار زیادی از افراد اجتماع اینگونه رفتار می‌کنند؟

نکته جالب: هرچند که الان مفاهیم مبهمی در مورد انفعال در ذهنم قرار دارد و به دنبال ریشه‌های آن در زندگی اجتماعی و فردی اشخاص هستم اما گفتن این جمله خالی از لطف نخواهد بود؛ تسلیم بودن و به دنبال رضایت وجودی بزرگتر از خودمان در دنبال کردن مفاهیم ارزشمندی که خدا برایمان در قالب قرآن و کلام معصومین (ع) هدیه کرده را بسیار دوست دارم.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۸
محسن رجب پور

همه انسان‌ها لازم است به مهارت فن بیان تسلط داشته باشند، هر کس مسلط‌تر، به احتمال زیاد موفق‌تر. با توجه به اینکه به واسطه شغلم همیشه درگیر ارائه هستم و اغلب اوقات به نوعی در مواجه با ارائه برای جمعی قرار دارم لازم بود که در جهت بهبود عملکرد فردی‌ام به دنبال پیش‌نیازهای این مهارت باشم. همه واقفیم که یکی از پیش‌نیازهای مهم این بحث مهارت کار با پاورپوینت یا همان اسلایدسازی است، امروز قصد دارم کتاب به نسبت معروفی را در این زمینه معرفی کنم. این کتاب نوشته خانم نانسی دوارت است.

Title: Slide:ology

Author: Nancy Duarte

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۱۷
محسن رجب پور

امروز در میانه بحث درون گروهی در محل کار به یکباره به ذهنم رسید که با همکارم در مورد نظم بخشی به گفتگوها و بهبود آن‌ها یک جمع‌بندی داشته باشیم، مطالبی که در زیر ارائه می‌شود حاصل همفکری با جناب آقای پویان فرهزاد می‌باشد. با توجه به اینکه یکی از مهارت‌های مهم در کارگروهی و حتی در ارائه ایده برای افراد مختلف مهارت گفتگو است به نظرم رسید بیان برخی نکات پیرامون این بحث برای یادآوری و مرور دانش و تبدیل آن به مهارت لازم و ضروری است.

به نظرم در گفتگو می‌توان به دو مؤلفه توجه کرد؛ 1- مخاطب یا موقعیت 2- هدف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۰۱:۲۶
محسن رجب پور

سلام؛

می‌دانم که نوشته‌های جدید نظم قابل قبولی ندارند و خواندشان ذهن شما را نیز ممکن است دچار آشفتگی کند، اما باور بفرمائید اکنون در حال پوست‌اندازی هستم :)

نوشتن مستمر و به نسبت قبل، طولانی‌تر برایم سخت است، اینجا می‌نویسم تا ذهنم منظم‌تر، قلمم قوی‌تر و یادگیری‌ام بهتر شود. از راهنمایی‌تان قطعاً استفاده می‌کنم.

دعا بفرمائید.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۰۲
محسن رجب پور