کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

کاسه‌ی زَر

... خیز و در کاسه‌ی زَر آب طربناک انداز

چون شوم خاک رهش دامن بیفشاند ز من
ور بگویم دل بگردان، رو بگرداند ز من

پیام های کوتاه
  • ۱۲ فروردين ۹۵ , ۲۳:۵۸
    دنیا

عملگرایی از نگاه من (1)

چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۳۴ ق.ظ
یکی از آفات برنامه‌ریزی نگاه کمال‌گرا به انجام برنامه است، بدین معنی که چنین شخصی انتظار دارد حداکثر فعالیت‌های پیش‌‎بینی شده را انجام دهد.
پس در برنامه‌ریزی دو نکته را هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم:
1- ما هیچ وقت به اندازه کافی وقت نداریم. یعنی منابع (زمان- پول) در دسترس محدود بوده و نخواهیم توانست آن را صرف تمام علایقمان کنیم.
2- وجود کارهایی که انجامشان بیشترین تأثیر مثبت را در زندگی ما برجای خواهند گذاشت. (همان قانون 20 هشتاد: 20 درصد از فعالیت‌های ما 80 درصد از موفقیت‌هایمان را رقم می‌زنند، البته لازم به ذکر است که این قانون را بارها به صورت گزاره که می‌تواند نادرست هم باشد دیده‌ام اما تاکنون هنوز مثال نقضی برای آن نیافته‌ام اما این نکته را هم نباید از یاد برد که به قول متمم: «در علوم رفتاری، هیچ مثال نقضی درستی احتمالی یک گزاره را نقض نمیکند.»)

پیشنهاد: اگر برنامه‌ریزی کردید و نتوانستید به آن عمل نمائید لطفاً دلسرد نشده و از برنامه‌ریزی دست برندارید، همچنین می‌توانید نیم نگاهی به رفتار روزانه داشته و یا از این نسخه امتحان شده مشکل را پیدا کنید:
ابتدا مطمئن شوید برنامه غیر منطقی نبوده است در گام بعدی در صورتی که برنامه مناسب بود به احتمال زیاد خودتان را سرگرم کارهای غیر مهم و غیر ضروری کرده‌اید.
در صورت انجام و بعد از گذشت مدتی خواهیم دید که دو اتفاق مهم رخ داده است، خودمان و توانایی‌هایمان را بهتر شناخته‌ایم و همچنین عادت داریم که به کارهای بیهوده نپردازیم.
مثلاً امروز قرار گذاشته بودم 5 صفحه ترجمه و ویرایش متن داشته باشم که به نظرم با این حجم مشغله ذهنی و ساعت کاری زیاد، توقع به جا و معقولی به حساب نمی‌آمد، از آن گذشته امروز بعد از دو ماه و 6 روز دور بودن از خانه درگیر آماده کردن مقدمات و برنامه‌ریزی برای سفر برگشت هم شده بودم که این اتفاق نیز به نوعی بخشی از منابعم به خودش اختصاص داد. در کل روز خوبی بود. چند خرده مهارت حرفه‌ای و انجام یک عمل جسورانه شد خلاصه 27 تیرماه 1396، باشد که توشه‌ای شود برای فرداهای روشن.
در پناه حق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۸
محسن رجب پور

مدیریت زمان

نظرات  (۱)

۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۰:۴۵ مصطفی موسوی
توی برنامه ریزی کردن من معمولا بیشتر ازاین که مشکل غیرواقع بینانه بودنش رو داشته باشم، مشکل مقابله با «دزد وقت» ها رو دارم. چیزایی مثل ور رفتن بیهوده با گوشی، حرف زدن غیرضروری با اطرافیان.
پاسخ:
ببین من هم با این مشکل روبرو بودم به تنها نکته‌ای که برخورد کردم این بود: هدف باید خودش انقدر محرک باشه که بتونه سوخت حرکت آدم رو تأمین کنه!
شکل بیان این حرف به نظرم خیلی کلیشه‌ای و غیرحرفه‌ایه!
به نظرم باید این حقیقت مهم که واقعاً هدف بتونه آدم ایستاده نگه داره رو به یک شکل و لباس قشنگتر بیان کنیم.
خودم هنوز به کلمه جامعی که واقعاً بیانگر این مطلب زیبا باشه نرسیدم. اگه نظری داری بگو.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">